Vatikan: Novorođenče obitelji Ulma imalo je ‘krštenje krvlju’ – Što to znači?
Svih devet članova obitelji Ulma, koje je nacistički režim ubio jer su pružili utočište dvjema židovskim obiteljima u Poljskoj pod okupacijom nacista tijekom Drugog svjetskog rata, proglašeni su blaženima u nedjelju, što je prvi put da je blaženom proglašena cijela obitelj odjednom.
Papa Franjo je u prosincu 2022. obitelj proglasio mučenicima, uključujući i najmlađe od sedmero djece, neimenovanu bebu koja je rođena u trenutku kada su nacistički časnici pogubili njezinu majku Wiktoriju. Neki su novinski izvještaji netočno izvještavali da je beba prvo nerođeno dijete koje je proglašeno blaženim. Vatikanski dikasterij za kauze svetaca pojasnio je 5. rujna da je dijete bilo novorođenče, dodajući da je primilo “krštenje krvlju” i stoga je uvršteno među mučenike. Dakle, što je zapravo “krštenje krvlju?”
Što se dogodilo s obitelji Ulma?
Nakon što je nacistički režim okupirao Poljsku tijekom Drugog svjetskog rata, nastojao je masovno istrijebiti židovski narod, uključujući i one u malom gradu Markowa obitelji Ulma u jugoistočnoj Poljskoj, koji se danas nalazi blizu granice s Ukrajinom. Godine 1941. nacisti su skrivanje Židova proglasili zločinom koji se kažnjava smrću u okupiranoj Poljskoj. Unatoč opasnosti, obitelj je na svojoj farmi sakrila dvije židovske obitelji. Usred noći između 23. i 24. ožujka 1944. godine, maleni dom obitelji Ulma opkolila je nacistička patrola.
Njemački su časnici otkrili i ubili osmero Židova: Saula Goldmana i njegove sinove Barucha, Mechela, Joachima i Mosesa, zajedno s obitelji Ulma, susjedima Gołdom Grünfeldom i Leom Didner te njihovom malom kćeri Reszlom. Tada su nacisti istjerali 44-godišnjeg Józefa i 31-godišnju Wiktoriju Ulmu ispred njihove kuće te strijeljali i ubili cijelu obitelj. Uz neimenovano novorođenče, djeca se zovu Stanisława, 7; Barbara, 6 godina; Władysław, 5; Franciszek, skoro 4; Antoni, 2; i Marija, 1. Što je mučeništvo? Katekizam Katoličke Crkve kaže da je mučeništvo “najviše svjedočanstvo istine vjere: ono znači svjedočanstvo sve do smrti”.
Ako je osoba ubijena, to znači da je među svetima na nebu, rekao je svećenik, otac Petri za CNA. Zašto se obitelj Ulma smatra mučenicima ako im nije rečeno da se odreknu svoje vjere? Otac Lusvardi rekao je da se mučenikom smatra netko tko je ubijen iz mržnje prema vjeri. Nije nužno da počinitelj zahtijeva da se mučenik odreče vjere u trenutku njegove ili njezine smrti. “Padaju mi na pamet drugi mučenici, poput sv. Thomasa Becketa ili sv. Oscara Romera, koji su upali u zasjedu ubojica i od kojih se nije tražilo da se odreknu vjere; ali su ubijeni iz mržnje prema vjeri i ostali su vjerni do kraja, svjedočili su do trenutka smrti”, rekao je.
Zašto se i novorođenče, koje je bilo nekršteno, smatra mučenikom? U vatikanskoj bilješci stoji da je dijete primilo “krštenje krvlju” kao rezultat ubojstva. Katekizam Katoličke Crkve kaže da iako je krštenje neophodno za spasenje, Bog nije “vezan” sakramentom krštenja. Dakle, što je ‘krštenje krvlju?’ Krštenje krvlju izraz je koji se koristi kada se govori o mučeništvu kršćanina koji još nije kršten, prema Lusvardiju.
Katekizam kaže: “Crkva je oduvijek bila čvrstog uvjerenja da su oni koji podnose smrt zbog vjere, a da nisu primili krštenje, kršteni svojom smrću za Krista i s Kristom. Ovo krštenje krvlju, kao i želja za krštenjem, donosi plodove krštenja, a da nije sakrament” (br. 1258). Petri je rekao da je sveti Augustin u svojoj knjizi “Grad Božji” poučavao da je “svatko tko umre za Krista bez krštenja oslobođen svojih grijeha baš kao da je kršten u vodi”.
Petri je ukazao na primjer, kada je judejski kralj Herod Veliki pokušao ubiti novorođenče Isusa naredivši pokolj “svih dječaka u Betlehemu i njegovoj okolici od dvije godine i manje,” kao što je Matej 2:16 zapisa. “Sveti nevini štuju se kao mučenici za malog Isusa”, dodao je. Lusvardi je rekao da su i novorođenče Ulma i nevina dječica “vrlo posebni slučajevi” jer “većinu vremena kada govorimo o svjedočenju, mislimo na nekoga tko izričito ispovijeda vjeru i ostaje pri tom uvjerenju čak i u slučaju nasilja. ” “Ali mislim da prepoznajući takve malene kao mučenike, priznajemo da čak i ako nisu svojim riječima svjedočili za Krista, njihovi kratki životi na neki su način ipak ukazivali put do njega”, dodao je.