VJERA I DUHOVNOST

Motivi Judine izdaje Isusa: Pozadina svega je – Sotona

Juda Iškariotski dugo je bio jedan od najfascinantnijih likova u Novom zavjetu. Kao Isusov izdajica, on ima nenadmašnu slavu – i to s pravom. Sveto pismo ga jasno imenuje kao prevrtljivca, ali njegovi motivi izdaje dugo su bili predmet nagađanja. Kako je itko mogao svjesno, svojevoljno počiniti tako užasan čin protiv nedužnog Jaganjca Božjeg, Spasitelja svijeta?

Čini se da su neka objašnjenja osmišljena da ublaže Judinu krivnju prikazujući ga kao čovjeka koji nije bio toliko zlokoban koliko slab, zbunjen ili jednostavno pokušavao pomoći. Ispitajmo prvo glavne teorije, sve izvedene iz Svetog pisma.

Prva je teorija da je Juda izdao Isusa jer je bio pohlepan za novcem. Sva četiri evanđelja ukazuju na to kao barem na motiv koji doprinosi. Matejevo evanđelje je jedinstveno po tome što spominje 30 srebrnjaka kao cijenu koju je Juda platio za izdaju (vidi 26:15). To je također jedini izvještaj koji govori o tome kako je Juda kasnije požalio zbog svojih postupaka, bacio novac natrag svećeničkim glavarima i objesio se (27,3-5). Marko i Luka također govore kako je Juda prodao Krista velikim svećenicima (vidi Mk 14,10-11; Lk 22,1-6).

Ali Luka kaže i ovo: “Sotona je prvi put “ušao u Judu” (22,3) prije nego što se sastao s glavarima svećeničkim i pismoznancima da isplaniraju Isusovo uhićenje. Ivanovo evanđelje je najoštrije u svom tretmanu Jude. To je jedino Evanđelje koje spominje Judu kao onoga koji je bio ogorčen zbog rasipništva kada je žena izlila miris na Isusove noge, procjenjujući da se moglo prodati za godišnju plaću, a novac dati siromasima (vidi Iv 12 :1-8).

Ivan također pripisuje Judi motiv za svoj prigovor: “To nije rekao zato što mu je stalo do siromaha, nego zato što je bio lopov i držao je vreću s novcem i krao priloge” (12,6). Ivan, kao i Luka, također spominje Sotoninu ulogu u Judinoj izdaji Isusa (13,27). Dakle, žudnja za novcem i đavolji utjecaj najjasniji su razlozi navedeni za Judin grijeh u biblijskim izvještajima. Znao je vrijednost dolara i bio je čovjek kojeg se moglo kupiti. Njegova orijentacija prema pohlepi učinila ga je relativno lakom metom za Sotonu. Možda je nagrada velikog svećenika za njega predstavljala “ponudu koju nije mogao odbiti”.

Evanđelja također nagovještavaju druge čimbenike koji tome pridonose. U Mateju, na primjer, Juda se Isusu uvijek obraća s “Rabbi”, ali nikad s “Gospodine”. Neki znanstvenici to vide kao znak Judinog neuspjeha da razumije Isusov identitet i spasiteljsku ulogu. Oznaka “Juda [Iskariotski]” pojavljuje se u više od jednog Evanđelja. “Iskariot” može biti mješavina hebrejskog ish Kerioth, ili “čovjek iz Keriota”, grada u južnom dijelu Judeje. Ako je tako, slabo se nagađalo, Juda je bio jedini ne-Galilejac među Dvanaestoricom i možda se osjećao kao čudan čovjek, izolacija koja je vjerojatno mogla povećati iskušenje da se počini izdaja.

“Iskariot” također vrlo nalikuje grčkoj riječi koja znači “nosilac bodeža”. To bi sugeriralo da je Juda bio član Nosača bodeža, najradikalnijeg ogranka zelota. Zeloti su vjerovali da će Mesija doći kao vojskovođa koji će osloboditi Židove od njihovih rimskih tlačitelja. Nosači bodeža među njima bili su voljni osloboditi židovski narod kroz ono što bismo danas smatrali terorističkim činovima. Ova teorija tvrdi da je Juda bio razočaran Isusom i vjerovao je da bi Isusovo uhićenje moglo natjerati njega da pokrene revoluciju.

Koja je teorija točna? Bez sumnje je nekoliko od ovih čimbenika, a možda i drugi, odigralo ulogu. U svojoj općoj tjednoj audijenciji 18. listopada 2006. papa Benedikt XVI. govorio je o Judi i spomenuo neke ključne teorije. No, u konačnici, rekao je, Judini motivi ostaju misterij. Temeljna je stvarnost, primijetio je Papa, da je Juda “podlegao iskušenju Zloga”. Nastavio je istaknuti lekciju za sve vjernike primijetivši da koliko god Juda bio blizak Isusu, nije bio neranjiv na grijeh.

“Pogrešno je”, rekao je papa Benedikt, “misliti da je velika privilegija življenja u društvu s Isusom dovoljna da osobu učini svetom. “Isus ne prisiljava našu volju kada nas poziva da ga slijedimo putem blaženstava. Jedini način da izbjegnemo zamke koje nas okružuju je da se potpuno predamo Isusu, da uđemo u puno zajedništvo s Njim, tako da razmišljamo i djelujemo kao On, u potpunoj poslušnosti Ocu.”

www.medjugorje-news.com

Vezani članci

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Molimo Vas ugasite AdBlock-er