CRKVAVJERA I DUHOVNOST

Otac Serge Thomas Bonino otkrio fascinantne činjenice o anđelima koje bi svaki katolik trebao znati

Pitanja vezana za angelologiju kao da su nestala iz većine teoloških i filozofskih razmišljanja modernog doba ali su to naravno iskoristili postmoderni duhovni pokreti poput New Agea, no takvo sve veće zanimanje za anđele u suvremenom društvu rađa opasna iskrivljenja kršćanske metafizičke koncepcije svijeta.

Upozoren brojnim izopačenjima ovog važnog elementa kršćanske vjere, otac Serge Thomas Bonino , tajnik Međunarodnog teološkog povjerenstva i dekan Filozofskog fakulteta Papinskog sveučilišta sv. Tome Akvinskog u Rimu, pružio je solidne teološke temelje vjere vezano za postojanje anđela kroz njegovu knjigu Anđeli i demoni, a za ncregister.com rekao:

Često osuđujete “otmicu” angelologije od strane pokreta New Agea, dok se sami kršćani postupno okreću od toga. Kako objašnjavate takav fenomen?

Prije svega, važno je reći da anđeli nisu najvažniji za kršćanstvo; središnje je pitanje otajstvo Boga i Krista. Njihovo postojanje ipak je činjenica koju su Sveto pismo i tradicija Crkve uvijek održavali, produbljivali i podržavali.

Mislim da je tijekom prošlih stoljeća u kršćanstvu na neki način postojala želja za demitologiziranjem kršćanske vjere na način koji nije uvijek bio relevantan i pametan. Da se izrazimo popularnije, bebu smo ponekad izbacili s vodom za kupanje.

Svakako, u davna vremena lik anđela bio je povezan s određenom kozmologijom koja više nije naša. Ali postojanje anđela i njihova djelovanja u životu Crkve, kao i u životu ljudi, uvijek je bio vrlo prisutan element u Svetom pismu i Crkva je uvijek podučavala tu istinu. U Katekizmu Katoličke Crkve postoji vrlo važan dio posvećen nevidljivom svijetu koji također spominjemo u Vjerovanju („sve stvari vidljive i nevidljive“).

Bojim da anđeli kakvi su predstavljeni u New Age duhovnostima imaju vrlo malo veze s kršćanskim anđelima. Oni zapravo nisu duhovna bića, već vrste duhova ili “dvojnika”. Dakle, vjera u anđele uvijek mora biti evangelizirana. To znači da se o svijetu, a posebno o anđelima, mora razmišljati prema velikim tajnama kršćanstva, a ne prema vlastitoj mašti ili projekcijama.

Je li gubitak obzira prema anđelima čuvarima posljedica gubitka narodne vjere u kršćanskim kulturama i društvima?

Nauk vezan uz anđele čuvare izravno je povezan s vjerom u božansku Providnost. Vjerojatno je vjera u Providnost ta koja danas najviše pati od određene slabosti. Vidjeli smo to tijekom krize s koronavirusom. Čitavo ovo vrijeme nikada se stvarno nije razmišljalo o Bogu. Najbolje što su mnogi ljudi rekli bilo je samo to da Bog podrži bolesnike i napore medicinskog osoblja, ali činjenica da su kozmos i događaji svi u Božjim rukama više nažalost nije toliko očita za mnoge kršćane. Stoga vjerujem da je predanost anđelima čuvarima način da se prisjetimo da Providnost ima dnevnu dimenziju i dio je našeg života.

Koja je specifična uloga anđela čuvara u ljudskom životu?

Anđeli čuvari su instrument Providnosti. Nisu ravnodušni izvršitelji, jer sve što rade plod je vlastite dobrotvornosti prema nama. Jedna stvar koju često zaboravljamo jest da su anđeli dio zajedništva svetih . Na nebu sudjeluju u radosti vizije Božje. Oni su sjedinjeni s Bogom i, stoga, žele ono što Bog želi: naše spasenje. Žele da se ljudska bića posvete. Stoga su anđeli čuvari iz ljubavi u službi ljudi da ih vode na putu koji ih vodi Bogu.

Međutim, kao što svi mogu znati, ovaj je put prepun zamki. Dakle, potrebna nam je pomoć naših anđela čuvara, koja može imati tisuću različitih oblika. Može nas nadahnuti dobrim mislima i odlukama.
Oni također mogu djelovati na vanjske okolnosti našeg života kako bi nas zaštitili u teškim vremenima, izbjegli nesreće, favorizirali susrete s drugim ljudima itd. Sve ove radnje pripadaju Providnosti koja se kroz njih konkretizira.

Blagdan Anđela čuvara doista je proslava božanske Providnosti koja koristi svako stvorenje da nas vodi prema našem Stvoritelju. Ta bića mogu, naravno, biti anđeli, naši rođaci na nebu, ali i naši roditelji, prijatelji ili svećenici.

Koje su glavne pogreške postmoderne koncepcije anđela?

Postoji prva pogreška, koja nije specifično postmoderna, jer je mogu učiniti i kršćani, a to je svojevrsna infantilizacija odnosa s nečijim anđelom čuvarom, misleći da je on ovdje da ispuni sve naše želje. Ali našim anđelima čuvarima nije namijenjeno da izvršavaju naše želje, već da ostvare Božje želje za nas, da nas natjeraju da želimo ono što Bog želi za nas.

Tada mislim da je postmoderni anđeo svojevrsna reakcija na isušivanje našeg odnosa s kozmosom. Budući da se na kozmos gleda kao na neku vrstu velikog inertnog stroja koji bi jedino znanost smjela objasniti – kao što je to slučaj u suvremenom mentalitetu – tada su potrebni snovi. Stoga smo [kao sekularno društvo] nadoknadili suhoću i razočaranost svijeta ponovno ga oživljavajući na čisto antropocentričan način, zamišljajući čudna bića koja bi nam bila na usluzi. Oni više nisu stvorenja koja su u službi Božjih planova. Velika je razlika između kršćanskih anđela i likova koje možemo naći u suvremenoj kulturi.

Koja je konkretna razlika između arhanđela i anđela čuvara?

U Svetom pismu nalazimo nekoliko kategorija anđela. Nebeska hijerarhija razlikuje devet kategorija anđela. U ovoj su hijerarhiji najviši anđeli, kerubini i serafi, oni koji su više okrenuti obožavanju Boga. Svi anđeli obožavaju Boga, ali neki od njih su tome posvećeniji. Ostale anđele, koji su bliži ljudskom svijetu, Bog je naredio da pomažu ljudima na zemlji. “Najniža” kategorija – ako smijem upotrijebiti taj izraz, s obzirom na to da su oni već beskrajno visoki – su jednostavni anđeli. A točno Arhanđeli tako svi imaju važne misije s obzirom na ljudsku povijest. Primjerice, Arkanđeo Gabriel je Mariju objavio vijest o utjelovljenju. Crkva ove kategorije nikada nije formalno definirala, ali one su dio časne tradicije. Pa recimo da su arhanđeli iznad anđela čuvara, kao što je general iznad vojnika.

Kakvu moć anđeli imaju na pale anđele, na njihova djela?

Oni imaju moć izvršavati Božje zapovijedi protiv demona. Dakle, njihova moć nad demonima ovisi o Božjoj moći nad demonima. Bog pušta vragu da čini stvari koje nekako mogu biti dobre za osobu. Na primjer, može dopustiti demonu da nas iskuša kako bi nas ojačao, omogućio da u svom životu pokažemo više dobročinstva i da duhovno rastemo. Ali Bog također može spriječiti neke demonske postupke jer bi to oštetilo njegov dizajn, a anđeli uvijek izvršavaju njegovu volju. Stoga su u stanju spriječiti neke akcije demona protiv ljudi.

Sveti Toma Akvinski znao je reći da je anđeo čuvar dodijeljen svakom ljudskom stvorenju od njegova začeća, kako bi se izbjegle opasnosti koje dolaze od demona, koji očito žele smrt ljudi.

Koja je specifična zagovorna moć anđela u usporedbi sa svecima?

Imaju istu moć. Anđeli, upravo zato što pripadaju zajednici svetih, mole za nas. Zbog toga ih zazivamo tijekom Litanija svetaca, pa čak i započinjemo s njima, nakon Djevice Marije.

Ali anđeli imaju dvostruko posredovanje, drugim riječima, uzlazno i ​​potomstveno posredovanje. S jedne strane, oni nam donose i prenose nježnost Boga; a s druge strane, tjeraju nas da molimo Boga i zagovaramo se za nas. Zbog toga Biblija kaže da oni prinose tamjan Bogu, jer je tamjan simbol molitve koja ide Bogu. To jasno vidimo u svetom Pismu koje nam govori da se anđeli uzdižu iznad Sina Čovječjeg, što znači da čine da se naše molitve uspinju prema Bogu, a zatim silaze da nam donesu Božje blagoslove, prenoseći nam dobre misli i milosti.

Kako bi Crkva mogla ponovno prisvojiti angelologiju, iskorištavajući trenutni sve veći interes ljudi za ova nebeska stvorenja?

Moramo nastaviti evangelizirati vjerovanja ljudi u pogledu anđela, kao što je to Crkva uvijek činila u prošlosti. Mislim da naše učenje o anđelima ne smije zauzimati središnju pozornicu, ali da je važno, jer nas podsjeća na duhovnu dimenziju postojanja.

Jednostavna činjenica da razmišljamo o anđeoskom svijetu, to je čisto duhovni svijet, bio bi dobar način za borbu protiv temeljnog svjetskog materijalizma i natjerati ljude da shvate da ne postoje samo materijalne stvarnosti. Propovijedanje o anđelima poziva nas da imamo bolju i ljepšu predstavu o Bogu, kako podsjeća Liturgija svetih anđela – koju ćemo uskoro slaviti.
Razmišljanje o ljepoti anđeoskog svijeta daje uvid u ljepotu i veličinu Boga.

U današnje vrijeme, kad razmišljamo o tome što je ljudsko biće, padnu nam na pamet dvije reference.

Prvi je majmun. Učimo djecu da su ljudska bića neka vrsta poboljšanih majmuna. Istina je da imamo korijenje u životinjskom svijetu, to je sigurno. Ali podsjećanje na činjenicu da također imamo ukorijenjenje u duhovnom svijetu i da naši najbliži rođaci možda nisu čimpanze, već anđeli, čini našu percepciju čovjeđtva promjenjenom. Pozvani smo na takvo razmišljanje kad Gospodin kaže da ćemo biti “poput anđela na nebu” (Matej 22:30). Ne kaže da ćemo biti poput čimpanzi na njihovim stablima s bananama, već poput anđela.

Drugi model je robot. Kad pokušavamo razmišljati o ljudskoj osobi, skloni smo uspoređivati ​​je s onim što robot može ili ne može. I razmišljanje da je naš istinski model, kroz koji se moramo smatrati, anđeo, a ne robot, pomaže postaviti ljudsku osobu na njezino pravo mjesto.

Daje mu se osjećaj njegove veličine i čini mu da shvati da on nije vrsta propalog robota jer neke od njegovih funkcija ne funkcioniraju uvijek najbolje, niti vrsta super majmuna, već inkarnirani anđeoski rođak. Doista, kroz svoju dušu, ljudsko je biće u bliskom kontaktu s duhovnim svijetom anđela. To je dobar način da se približimo Bogu. Tako anđeli mogu biti dobri posrednici koji će nas dovesti do Boga.

www.medugorje-news.com/dnevno.hr

Vezani članci

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Molimo Vas ugasite AdBlock-er