Evo što bi trebalo imati prednost kod ispita savjesti
Što bi trebalo imati prednost kod ispita savjesti? U sakramentu pokore katolici su dužni ispovjediti teške (smrtne) grijehe u vrsti i broju od posljednje ispovijedi.
Ako niste sigurni u broj, procjena je prihvatljiva. Stoga uvijek treba započeti odatle: Koji su to teži grijesi koje sam počinio, a koji bi vjerojatno mogli biti smrtni grijesi? Ovdje se ne može dati točan popis smrtnih grijeha jer su okolnosti važne i jer mnogi grijesi imaju raspon između ozbiljnih i lakših stvari. Na primjer, ogovaranje obično nije smrtni grijeh, ali to može postati ako se uništi reputacija. Što se tiče laži, postoje ozbiljne laži koje nanose štetu i manje laži koje čine manje štete i izgovaraju se samo kako bi se izbjegle neugodne situacije.
Uz to, mogli bismo stvoriti nešto poput liste grijeha koji su obično ozbiljniji. Postoje grijesi protiv vjere, kao što su idolopoklonstvo i ozbiljno praznovjerje. Postoji grijeh izostajanja s mise bez ozbiljnog razloga, odbijanja bogoslužja koje je Bogu dužno i odbijanja svete pričesti koja nam je neophodna. Postoji zazivanje Božjeg imena radi proklinjanja, a ne blagoslova, ili polaganje lažnih zaklinjanja zazivanjem Božjeg imena. Ozbiljno nepoštivanje roditelja i zakonitog autoriteta ili odbijanje poštivanja važnih i pravednih zakona može postati ozbiljno. Značajno zanemarivanje roditelja u starosti također može biti ozbiljno.
Ugrožavanje života drugih nesmotrenim ponašanjem može biti ozbiljno kao i gajenje osjećaja mržnje i osvete, nasilni ispadi i drugi oblici destruktivnog bijesa, verbalnog ili fizičkog. Pobačaj, odnosno pomaganje drugima da izvrše pobačaj, teški je grijeh, kao i zanemarivanje pomoći ili upozorenja drugima čiji su životi fizički ili duhovno ugroženi.
Namjerno gledanje pornografije i masturbacija koja to često prati, upuštanje u blud, preljub i homoseksualne radnje, sve su to smrtni grijesi. Krađa značajnih predmeta ili intelektualnog ili kreativnog vlasništva drugih može biti smrtonosna, kao i oštećenje dobara ili imovine drugih na značajan način. Prešućivanje istine i laganje mogu postati ozbiljni, osobito ako se radi o ugledu drugih ili važnim informacijama koje moraju imati.
Pohlepa (žudnja) također može postati ozbiljna kada se ponašamo prema njoj na načine koji značajno štete drugima. Okolnosti će ponekad umanjiti krivnju čak i u objektivno ozbiljnim stvarima. Ali ove vrste grijeha su mjesto za početak. Drugi način da se usredotočimo kada idemo na ispovijed kada smrtni grijesi nisu veliki problem jest da se usredotočimo na određeni dio našeg života, kao što su obiteljski odnosi, ili na određeni grijeh, kao što je proždrljivost. Možda se također možemo osvrnuti na grijehe propusta, a ne samo na ono što smo učinili. Stavovi kao što su strah, predrasude, sitničavost, nezahvalnost i tako dalje također mogu biti poseban fokus na sakrament.