Zašto se misa naziva svetom žrtvom?
Sa stajališta slučajnog promatrača, čini se da ne postoji ništa što bi upućivalo na to da je misa žrtva. Često kad god čujemo riječ “žrtva”, dolazimo u iskušenje da pomislimo na drevnog svećenika koji prinosi žrtvu životinje na oltaru. To uključuje ceremoniju u kojoj svećenik ubija životinju u nadi da će zadovoljiti Božju pravdu.
Kad je riječ o misi, čini se da nema vidljive krvi i da se na oltaru ne žrtvuju životinje ili ljudi. Ipak, Rimski misal koristi riječ “žrtva” više od 300 puta, a jedan od službenih naziva za misu je “Sveta žrtva mise”. Zašto?
Misa kao žrtva
Katekizam Katoličke Crkve objašnjava upotrebu ove riječi u svom dijelu o Euharistiji: Budući da je spomendan Kristove Pashe, Euharistija je ujedno i žrtva. žrtveni karakter Euharistije očituje se u samim riječima ustanovljenja: “Ovo je tijelo moje koje se za vas predaje” i “Ova čaša koja se za vas prolijeva Novi je savez u mojoj krvi”. U Euharistiji Krist nam daje upravo ono tijelo koje je za nas predao na križu, samu krv koju je “za mnoge prolio za oproštenje grijeha”. KKC 1365
Katekizam nadalje objašnjava kako misa ponovno prikazuje Isusovu žrtvu na križu. Euharistija je, dakle, žrtva jer nanovo prikazuje (prisustvuje) žrtvu križa, jer je njezin spomen i jer donosi njezine plodove: [Krist], naš Gospodin i Bog, trebao je jednom zauvijek prinijeti sebe Bogu Ocu svojom smrću na oltaru križa, kako bi ondje postigao vječno otkupljenje. Ali budući da njegovo svećeništvo nije smjelo završiti njegovom smrću, na Posljednjoj večeri “u noći kad je bio izdan,” [želio je] ostaviti svojoj ljubljenoj Zaručnici Crkvi vidljivu žrtvu (kao što narav čovjeka zahtijeva) putem kojom će krvava žrtva koju je jednom zauvijek izvršiti na križu biti ponovno prikazana, sjećanje na nju ovjekovječeno do kraja svijeta, a njezina spasonosna moć primijenjena na oproštenje grijeha koje svakodnevno činimo. KKC 1366
Jedna žrtva za sva vremena
Važna razlika koju treba primijetiti je da misa ne prikazuje ponovno Isusovu žrtvu na križu, već je ista žrtva, donesena u sadašnji trenutak: Žrtva Kristova i žrtva euharistije jedna su jedina žrtva: “Žrtva je jedna te ista: ista se sada prinosi kroz službu svećenika, koji se tada prinio na križu, samo je način prinošenja drugačiji. ” „U ovoj božanskoj žrtvi koja se slavi u misi sadržan je i prinosi se na nekrvav način onaj isti Krist koji se jednom krvavo prinio na oltaru križa.“ KKC 1367
Iako se na prvi pogled misa možda ne čini kao žrtva, ako kopate dublje, vidjet ćete da ste duhovno prenijeti na Isusovu žrtvu na Kalvariji svaki put kada se misa slavi.