Tko su bili roditelji svetog Josipa?
Roditelji Isusova hranitelja odgojili su “pravednika” koji će čuvati Spasitelja svijeta. Dok Crkva tradicionalno priznaje roditelje Blažene Djevice Marije kao sv. Joakima i Anu, malo se spominje o roditeljima svetog Josipa, Isusova hranitelja. Zašto?
Kao i kod sv. Joakima i Ane, do nas je došlo vrlo malo pojedinosti o roditeljima svetog Josipa. Istodobno, sa sigurnošću znamo oca svetog Josipa, iako to na prvu može biti zbunjujuće. U Evanđelju po Mateju, sveti Josip je naveden kao sin “Jakovljev” (Matej 1:16). Međutim, u Evanđelju po Luki, njegov otac je naveden kao “Heli” (Luka 3:23). Jesu li Matej i Luka imali različite informacije?
Apologet Jimmy Akin nudi prihvatljivo objašnjenje koje prihvaćaju mnogi bibličari. Povjesničar iz drugog stoljeća Julius Africanus, rođeni Izraelac, bilježi podatke koje je dala Kristova preostala obitelj u njegovo vrijeme. Prema njihovom obiteljskom rodoslovlju, Josipov djed Mattan (spomenut u Mateju) oženio je ženu po imenu Estha, koja mu je rodila sina po imenu Jakov. Nakon što je Mattan umro, Estha se udala za njegovog rođaka Melchija (spominje se u Luki) i rodila mu sina po imenu Heli (udavanje rođaka bilo je uobičajeno među Židovima u to vrijeme). Jakov i Heli su tako bili polubraća. Heli je umro bez djece, pa se Jakov oženio njegovom udovicom i dobio Josipa, koji je biološki bio Jakovljev sin, ali zakonski Helijev sin (Euzebije, Crkvena povijest 1:6:7). Posvajanje je bilo uobičajeno u židovskoj kulturi i izravno je utjecalo na genealošku liniju, piše Aleteia.
Dakle, iako se osoba može roditi u jednoj određenoj lozi, ako bi kasnije bila usvojena, također bi preuzela novu lozu. Osim toga, kako objašnjava Akin, “posvojenje se može dogoditi posthumno.” To bi značilo da “Ako je čovjek umro bez djece, dužnost njegovog brata bila je da oženi njegovu. Ovaj bi sin tada bio posthumno ‘posvojen’ od strane mrtvog čovjeka i uračunat kao njegov sin u obiteljskoj genealogiji.”
Tada su naširoko vjerovali da je Jakov bio Josipov primarni otac i onaj koji ga je odgojio da bude “pravedan čovjek”. Što se tiče Josipove majke, jedva da postoji bilo kakav dokaz, čak i u najudaljenijim predajama. Vidjelica iz 18. stoljeća, po imenu Majka Cecilia Baij, tvrdi da je njezina majka bila Rahela. Postoji neka mogućnost da bi to moglo biti točno, jer je Rahela bilo uobičajeno ime, ali također se čini da povezuje Josipa s prvim “Josipom” u Starom zavjetu, čiji su roditelji bili Jakov (Izrael) i Rahela (vidi Postanak 35). U svakom slučaju, vizije Majke Cecilije Baij smatraju se “privatnim otkrivenjem” i Katolička crkva ih ne ovjerava.
Tko god bili Josipovi roditelji, odgojili su čestitog čovjeka koji će biti instrument u povijesti spasenja i dostojan udomitelj Isusa Krista.