Svećenik odgovara na pitanje koliko dugo duša ostaje u čistilištu?
“U Katekizmu Katoličke Crkve o čistilištu stoji: „Oni koji umru u milosti i prijateljstvu s Bogom, a nisu potpuno čisti, iako su sigurni za svoje vječno spasenje, moraju se poslije smrti podvrgnuti čišćenju, kako bi postigli svetost nužnu za ulazak u nebesku radost“ (KKC 1030).
Ako je grešniku koji se pokajao na križu Krist rekao: „Danas ćeš biti sa mnom u raju“, znači li to da ne ostajemo dugo u čistilištu (ako se iskreno kajemo i čvrsto vjerujemo u Boga)? Ili je to „danas“ tako prevedeno radi lakšega razumijevanja pa bi „danas“ moglo značiti jedan dan u Božjim očima, što u našim očima može značiti godinama? Hvala!
Bvb
Poštovani!
U Katekizmu Katoličke Crkve o čistilištu stoji: „Oni koji umru u milosti i prijateljstvu s Bogom, a nisu potpuno čisti, iako su sigurni za svoje vječno spasenje, moraju se poslije smrti podvrgnuti čišćenju, kako bi postigli svetost nužnu za ulazak u nebesku radost“ (KKC 1030).
Sveti Augustin tumači nam: „Vremenite kazne neki trpe u ovom životu, drugi nakon smrti, treći pak i sada i onda.“ Sveti biskup iz Hipona ovo razlikovanje temelji na tome što neki zadovolje za svoje vremenite kazne u potpunosti u ovom životu, drugi nimalo, a treći djelomično.
Po tumačenju sv. Tome Akvinskoga, neki se laki grijesi u čistilištu kažnjavaju dulje od drugih. Pri tome se Anđeoski naučitelj poziva na svetoga Pavla koji u Prvoj poslanici Korinćanima razliku između lakih grijeha opisuje kao razliku između drva, sijena i slame (usp. 1 Kor 3,12). Kao što ova tri materijala različito dugo gore u vatri, tako je i s lakim grijesima u čistilištu. Neki laki grijesi prianjaju više od drugih uz dušu čovjeka prema tome koliko im je sam čovjek privržen i u njima čvrsto ukorijenjen. Oni grijesi koji više prianjaju dulje se čiste. Težina pak kazne ne odgovara nužno duljini čišćenja budući da ovisi o količini krivnje. Stoga je moguće da se netko čisti dulje, a blaže, kao i obrnuto.
Budući da čovjek već od časa smrti u posebnom sudu može primiti vječnu nagradu i neposredno ući u nebesko blaženstvo (usp. KKC 1022), valja ovo „danas“ iz Isusovih usta uzeti sasvim ozbiljno. Osobito se tome možemo nadati ako se, kao što si u svom pitanju pretpostavio, „iskreno kajemo i čvrsto vjerujemo u Boga“ te donosimo i „plodove dostojne obraćenja“ (usp. Lk 3,8).
No često se u slučaju dobroga razbojnika, po tradiciji zvanoga sv. Dizma, previđa jedna važna činjenica kada se na njegovu primjeru zaključuje o brzu i laku dolasku u nebo. To je činjenica da je on na križu trpio vrlo tešku vremenitu kaznu i umro u najstrašnijim mukama.
Btb
don Damir