Pročišćenje vatrom – Što će se dogoditi s planetom na kraju svijeta?
U svojoj poruci za korizmu 2019. papa Franjo povezuje korizmenu akciju duhovne obnove s naukom svetoga Pavla: „sve stvorenje s željom iščekuje otkrivenje djece Božje“ (Rim 8,19). Što će se dogoditi s planetom na kraju svijeta?
Sveti Otac objašnjava da, baš kao što grijeh ima koruptivnu moć, koja čak nanosi mrlju na stvoreno, milost Isusove smrti i uskrsnuća je obnavljajuća. Papa Franjo kaže: “Ovo otajstvo spasenja, koje je već na djelu u nama tijekom naših zemaljskih života, dinamičan je proces koji također obuhvaća povijest i cijelo stvorenje.” Dakle, što je to otkupljenje stvaranja?
Zašto stvoreno treba otkupiti? Ne kaže li Biblija da je stvaranje bilo “dobro” kada je Bog stvarao Zemlju? Dok je Bog učinio svijet dobrim, kao što potvrđuje knjiga Postanka, izvorni sklad stvaranja bio je bačen u kaos s Adamovim i Evinim grijehom. Izvorna dobrota stvorenja duboko je oštećena grijehom i postaje podložna propadanju i neredu. Stoga, stvorenome je potrebno iskupljenje. Cijeli svijet treba preobraziti spasenjskim djelom Isusova umiranja i uskrsnuća.
Posljednji dan
Ali mislio sam da će doći kraj svijeta. Zar Biblija ne uči da će ovaj svijet proći? Vjerujemo da će Krist, koji sada sjedi zdesna Ocu, doći u posljednji dan da sudi živima i mrtvima (Nicejsko vjerovanje). Sveti Pavao nam govori da će toga dana “truba zatrubiti i mrtvi će uskrsnuti neprolazni, a mi ćemo se promijeniti” (1 Kor 15,52). Mrtvi će ustati iz svojih grobova. Dogodit će se, nastavlja sveti Pavao, “u tren, u tren oka” u dan, uvjeravaju nas sveta evanđelja, koji je još nepoznat (Mt 24,36).
Posljednjeg dana, naša tijela će biti promijenjena. Svaka bolest ili nesavršenost bit će izbrisani. Sveti Pavao nam govori da ćemo biti podignuti “neraspadljivi”, nećemo više podlijegati nemoći ili propadanju. Dokazi Svetog pisma koji opisuju Isusovo vlastito uskrslo tijelo daju nam neku ideju o tome kakve bi mogle biti kvalitete ovog tijela. Srednjovjekovni teolozi su čak otišli toliko daleko da su nagađali da bi ova uskrsla tijela mogla biti stara 33 godine, koliko je godina Uskrslog Gospodina! Ali ta će tijela, kažu nam teolozi, ipak biti sastavljena od elemenata, odnosno materije.
Požar – čišćenje vatrom
Pretpostavljam da će uskrsnuće tijela biti nešto poput transformacije zvijeri u princa u Walt Disneyevoj crtanoj verziji Ljepotice i zvijeri. Ne znamo točno kako će se to dogoditi, ali čini se da će svjetlost i uskovitlana energija preurediti i pročistiti stvari koje jesu i koje su bile. A naša tijela – prah naših kostiju možda odavno pretvoren u glinu zemlje – bit će preoblikovana u naletu atomske slave. Nešto slično će se dogoditi i sa svijetom. Srednjovjekovni teolozi, na temelju dokaza pronađenih u Svetom pismu, mislili su da će se ovaj proces odvijati pomoću vatre koja čisti. Njihova riječ za to je “požar”. Ovo je učenje razvijeno od crkvenih otaca, poput svetog Augustina, koji kaže, “kao što je potop proizašao iz izlijevanja svjetskih voda, tako će moda ovoga svijeta nestati u plamenu svjetovnog plamena”
Ovo čišćenje će ukloniti ljagu grijeha, npr. pročistiti pare zraka zaražene dimom idolopoklonstva, tako da će uskrsli sveci imati prikladno prebivalište. Drugi rezultat ovog čišćenja kuće na kraju vremena je, primjećuje Toma Akvinski, “sve što je prljavo bit će skupljeno na mjesto prokletih” (Summa Theologiae q. 74, a. 6). Ne samo da će pročišćeni elementi, otkupljena kreacija, biti korišteni da se pripremi prebivalište za svece, već će i prljavština biti poslana u pakao!
Nova nebesa i nova zemlja
Stvoreni elementi svijeta, građa planete, bit će pretvorena u novu kreaciju. Ovo je konačan trenutak u kojem Bog namjerava “sve sjediniti u [Kristu], ono što je na nebu i ono što je na zemlji” (Efežanima 1:10). Kristova nada je na djelu već u ovom životu, ali će biti potpuna kada se postigne cilj rekreacije. Otkrivenje kaže: Tada sam vidio novo nebo i novu zemlju; jer prvo nebo i prva zemlja prođoše i mora više ne bijaše. I vidjeh sveti grad, novi Jeruzalem, kako silazi s neba od Boga, pripravljen kao nevjesta nakićena za svoga muža; i začuh snažan glas s prijestolja kako govori: “Evo, prebivalište je Božje s ljudima. On će prebivati s njima, i oni će biti njegov narod, i sam Bog će biti s njima; on će obrisati svaku suzu s njihovih očiju i smrti više neće biti, niti će više biti žalosti, ni jauka, ni boli, jer ono prijašnje prođe” (Otk 21,1-4).
Sve do ovog konačnog čišćenja na kraju vremena, stvaranje je podložno djelovanju spasenja. Moć čišćenja i preoblikovanja u konačnici dolazi od križa, pashalnog misterija, u kojem Krist poništava Adamov grijeh. Adamov grijeh je možda pokvario sve Božje dobro i sveto stvorenje, ali Kristov križ sve čini novim.