Može li znanost objasniti svaki aspekt molitve?
Dok znanost može objasniti mnoge dijelove svemira, molitva je ona koja nadilazi znanost.
Molitva je aktivnost kojom se ljudi širom svijeta svakodnevno bave. Bilo bi logično da se znanstvena zajednica zainteresira za molitvu i pokuša je analizirati. Problem je u tome što molitva nadilazi područje znanosti i ne može se potpuno objasniti prirodnim razmišljanjem. Katekizam Katoličke Crkve ističe ovu pogrešku u svom dijelu o molitvi: Također se moramo suočiti s činjenicom da određeni stavovi koji proizlaze iz mentaliteta “ovog sadašnjeg svijeta” mogu prodrijeti u naše živote ako nismo budni. Na primjer, neki bi mislili da je istina samo ono što se može provjeriti razumom i znanošću; ipak je molitva otajstvo koje preplavljuje i naše svjesne i nesvjesne živote. KKC 2727
Molitva se ne uklapa u kalup modernog znanstvenog istraživanja. Ne može se uhvatiti ili ispitati pod mikroskopom. Također se ne može podvrgnuti medicinskim testovima ili rendgenskim zrakama. Kada se na molitvu gleda samo kao na ljudsku aktivnost, ona ne dopušta Božju prisutnost.
Na takav pogled na svijet upozoravao je sveti Ivan Pavao II. u obraćanju znanstvenicima 2000. godine:
U prošlim stoljećima znanost, čija su otkrića fascinantna, imala je dominantno mjesto i ponekad se smatrala jedinim kriterijem istine ili putem do sreće. Refleksija koja se temelji isključivo na znanstvenim elementima pokušala nas je naviknuti na kulturu sumnje i sumnje. Odbijalo je razmotriti postojanje Boga ili promatrati čovjeka u misteriju njegova podrijetla i kraja, kao da bi ta perspektiva mogla dovesti u pitanje samu znanost. Ponekad je Boga doživljavao samo kao mentalni konstrukt koji se ne bi odupro znanstvenim saznanjima. Ovi su stavovi udaljili znanost od čovjeka i od službe koju mu je ona pozvana pružiti.
Umjesto toga molio je znanstvenike da budu otvoreni Božjem tajanstvenom djelu u svemiru: Posvetite svu svoju energiju razvoju kulture i znanstvenog pristupa koji će uvijek dopustiti da se otkrije Božja providnosna prisutnost i intervencija. Ako smo se nadali da bi nam znanost mogla objasniti sve o molitvi, bit ćemo jako razočarani. Molitva svakako uključuje tijelo, ali uključuje i duh, dio ljudske osobe koji sama znanost nije u stanju pričvrstiti na ispitni stol. Molitva će uvijek uključivati tajanstveni aspekt, a tu vjera dolazi na scenu. Ako želimo moliti, trebamo imati vjere u Boga da je on s nama i da nas poziva k sebi.