Fascinantna povijest i simbolika nedjelje Presvetog Trojstva
Nakon svetkovine Duhova Rimski obred Katoličke Crkve nastavlja razmišljanje o velikom Božjem otajstvu kroz svetkovinu Nedjelje Trojstva. Nedjelja nakon Duhova već je stoljećima posvećena Presvetom Trojstvu, ali je nisu uvijek slavili svi u Crkvi.
Prema Katoličkoj enciklopediji, u početku je ova nedjelja bila poznata kao Dominica vacans, bez posebnog fokusa ili teme. U to vrijeme nije postojao poseban blagdan kojim se slavilo Presveto Trojstvo, ali ubrzo se pojavila potreba da Crkva dodatno definira svoje vjerovanje u Boga. Krivovjerje poznato kao arijansko krivovjerje počelo se širiti u 4. stoljeću, osporavajući tradicionalno kršćansko vjerovanje o jednom Bogu u tri božanske osobe. Biskupi Crkve odlučili su sastaviti misu u čast Trojstva kako bi ponovno potvrdili to vjerovanje, ali nije dobio točan datum u kalendaru, piše Aleteia.
Do 8. i 9. stoljeća, međutim, Crkva je našla savršeno mjesto. Dnevni misal sv. Andrije objašnjava kako je nedjelja bila najprikladniji dan. Nedjelja je tijekom cijele godine posvećena Presvetom Trojstvu jer je Bog Otac započeo djelo stvaranja na “prvi dan”, Sin je učinio čovjeka uskrsnuo od mrtvih u nedjelju ujutro, a Duh Sveti je sišao na apostole na Pedesetnicu. Osim slavljenja Trojstva na neki način svake nedjelje, također je rasla potreba da se popuni “prazna” nedjelja nakon blagdana Duhova. Ta je potreba bila pojačana činjenicom da su se ređenja događala u to vrijeme i da nije postojala posebna liturgija.
Kao što objašnjava Dnevni misal sv. Andrije, “blagdan Presvetog Trojstva duguje svoje podrijetlo činjenici da su ređenja žarne subote, koja su se održavala navečer, prolongirana za sljedeći dan, koji je bio nedjelja i nije imao odgovarajuća misa na taj datum … [zavjetna misa Presvetog Trojstva] slavljena je u nekim mjestima ove nedjelje; a budući da je zauzimala stalno mjesto u liturgijskom kalendaru, smatralo se da ova misa uspostavlja ovu nedjelju kao poseban blagdan Presvetog Trojstva.”
Slavljenje nedjelje Trojstva nakon Duhova također omogućuje Crkvi daljnje razmišljanje o Božjem otajstvu nakon primanja dara Duha Svetoga. To nam pomaže uvidjeti vezu da ako doista želimo razumjeti Trojstvo, trebamo imati dar Duha Svetoga. Sami nikada ne možemo u potpunosti razumjeti tko je Bog i očajnički trebamo njegovo vodstvo i nadahnuće. Trojstvo je jedno od temeljnih vjerovanja Katoličke Crkve i stoga je prikladno da posebnu nedjelju posvetimo tom otajstvu.