Evo zašto je Blažena Djevica Marija naša Kraljica
Na kraljevskom dvorskom jeziku drevnog Bliskog istoka naslov “moj Gospodin” koristio se za obraćanje kralju. Koristeći ovaj naslov za obraćanje Mariji, Elizabeta prepoznaje veliko dostojanstvo Marijine kraljevske službe. Kao kraljica majka, ona je najmoćniji posrednik u Kristovu kraljevstvu, predstavljajući naše potrebe pred Njegovim prijestoljem.
Pristupimo s povjerenjem našoj kraljici majci, znajući da ona vjerno prenosi naše molbe svome kraljevskom Sinu – koji joj odgovara kao što je to učinio Salomon svojoj majci Bat Šebi govoreći: “Neću te odbiti”.
Drugi kršćani često pitaju katolike: “Zašto se prema Mariji ponašate kao prema kraljici?” Uostalom, čini se da nam Sveto pismo ne govori ništa o ovoj jednostavnoj ženi iz Nazareta koja ima kraljevski položaj u Kristovom kraljevstvu. Osim toga, Marija nije supruga kralja, Isusa. Ona je samo Njegova majka, piše Edward Si s portala Simply Catholic.
Pobliži pogled na Sveto pismo, međutim, pokazuje nam da upravo iz biblijske perspektive Marijino vladanje ima savršenog smisla. Jer u starom Izraelu kraljeva je majka vladala kao kraljica, a ne kraljeva žena.
Većina kraljeva u ovom razdoblju imala je velike hareme. Na primjer, kralj Salomon imao je 700 žena i 300 konkubina (vidi 1 Kr 11, 3). Budući da je svaki kralj imao samo jednu majku, titula i uloga kraljice joj je obično davana.
Kraljica majka dobila je naslov “Velika dama”, a njezinu važnost možemo vidjeti u brojnim odlomcima iz Starog zavjeta. Na primjer, kada Prva i Druga knjige o kraljevima uvode novog kralja u Judejskom kraljevstvu, gotovo uvijek spominju ime kraljeve majke uz njezina kraljevskog sina. Kraljica majka također je prikazana kao istaknuti član kraljevskog dvora, s krunom na glavi (vidi Jer 13,18) i na čelu popisa službenika palače u kraljevstvu (2 Kr 24, 12-15).
Nadalje, kraljica majka imala je stvarnog udjela u vladavini svog sina, pomažući u njegovoj misiji da vodi ljude (vidi Jer 13, 18-20) i služeći kao pouzdani savjetnik. No, ponajviše je kraljica majka služila kao zagovornica naroda, slušala je njihove molbe i predstavljala ih kralju.
Kraljica Bat Šeba
Starozavjetna žena koja najjasnije ilustrira kraljevske ovlasti kraljice majke je Bat Šeba. Razmotrimo što se događa kada prijeđe iz uloge supruge kralja Davida u ulogu kraljice nakon što njezin sin Salomon preuzme prijestolje.
Dok njezin suprug David još uvijek vlada kao kralj, Bat Šeba ulazi u kraljevsku odaju i prilazi kao što bi to učinila većina podanika u kraljevstvu: Klanja se licem do zemlje, odaje mu počast i kaže: „Neka gospodar, kralj David, živi vječno! ” (1 Kr 1, 31).
Nigdje drugdje u Svetom pismu kralj ne odaje počast nekome u mjeri u kojoj Salomon u ovoj sceni časti majku kraljicu.
Međutim, nakon što David umre i njezin sin Salomon postane kralj, prema njoj se postupa vrlo drugačije, jer je sada kraljica majka. Odmah jedan čovjek iz kraljevstva prepoznaje ulogu Bat Šebe kao zagovornice i traži od nje da podnese molbu kralju. Izražavajući veliko povjerenje u njezin snažan zagovor, on kaže: “Pitajte kralja Salomona koji vas neće odbiti” (1 Kr 2,17).
Bat Šeba pristaje otići kralju. No ovaj put, kad uđe u kraljevsku odaju. Kralj ustane da je pozdravi i pokloni se pred njom. Zatim naređuje da joj se donese prijestolje, a ona sjedi s njegove desne strane, na položaju vlasti (vidi 1 Kr 2, 19-20; vidi također Ps 110, 1). Nigdje drugdje u Svetom pismu kralj ne odaje počast nekome u mjeri u kojoj Salomon u ovoj sceni časti majku kraljicu.
Još je izvanrednije kako kralj Salomon potvrđuje svoju predanost posredničkoj ulozi kraljice majke u kraljevstvu. Nakon što Bat Šeba spomene da ima zahtjev za podnošenje, Salomon odgovara: “Pitaj to, majko moja, jer te neću odbiti” (1 Kr 2,20).
Marija kao kraljica
Svi ovi starozavjetni odlomci služe kao važna podloga za razumijevanje kako Novi zavjet prikazuje Mariju, majku Isusovu, kao kraljicu majku u Kristovom kraljevstvu. Na primjer, u izvještaju sv. Luke o Navještenju, anđeo Gabriel govori Mariji da će postati majka kraljevskog Sina koji će ispuniti starozavjetne nade o Mesijinom vječnom kraljevstvu (vidi, primjerice, 2 Sam 7; Ps 2, 72 , 89). Anđeo kaže:
„Evo, zatrudnjet ćeš u utrobi i rodit ćeš sina i nadjenut ćeš mu ime Isus. On će biti velik i zvat će se Sin Svevišnjega; i Gospodin Bog dat će mu prijestolje Davida, njegova oca, i on će zauvijek kraljevati nad Jakovljevim domom, a njegovu kraljevstvu neće biti kraja ”(Lk 1,31-33).
Kad bi stari Židovi čuli za ženu koja je rodila novog Davidovog kralja, lako bi zaključili da je kraljica majka. I to je upravo poziv koji Marija prima na navještenje. Ona je kraljevska majka kralja koji će sjediti na “prijestolju Davida, njegova oca” i čijem “kraljevstvu neće biti kraja”.
Marijin kraljevski ured postaje još eksplicitniji u sljedećoj sceni Lukina evanđelja, Pohođenju. Ovdje Elizabeta pozdravlja Mariju govoreći: “Ta otkuda meni da mi dođe majka Gospodina mojega?” (Lk 1,43).
Ova titula, “majka moga Gospodara”, prepuna je velikog kraljevskog značaja. Na kraljevskom dvorskom jeziku drevnog Bliskog istoka naslov “moj Gospodin” koristio se za obraćanje kralju (vidi 2 Sam 24,21). Stoga bi “majka mog gospodara” značila “majka kralja” ili, drugim riječima, kraljica majka. Koristeći ovaj naslov za obraćanje Mariji, Elizabeta prepoznaje veliko dostojanstvo Marijine kraljevske službe.
Još jedan odlomak koji baca svjetlo na Marijino vladanje nalazi se u Otkrivenju 12: „I znak veliki pokaza se na nebu: žena, obučena u sunce, i mjesec pod nogama njezinim, i na glavi njezinoj vijenac od dvanaest zvijezda. Trudna viče u porođajnim bolima i mukama rađanja. ”(Otk 12, 1-2).
Tko je ta tajanstvena žena Apokalipse? Iako neki tumači sugeriraju da žena simbolizira Izrael ili Crkvu, ona se također može lako vidjeti kao Marija, Isusova majka. Doista, Otkrivenje prikazuje ovu ženu kao Mesijinu majku. U Otkrivenju 12, 5; “I ona porodi sina, muškića, koji će vladati svim narodima palicom gvozdenom. I Dijete njeno bi uzeto k Bogu i prijestolju njegovu.”, aludirajući na proročanstvo o kralju Mesiji (vidi Ps 2, 9). Ako je dijete Krist – Mesija – tko je onda ta Kristova majka? Jasno je da bi žena bila Marija.
Gospa se tako u Otkrivenju 12 pojavljuje s kraljevskim sjajem, vladajući na nebu kao majka kralja. Poput starih kraljica, ona nosi krunu na glavi koja odražava njezin kraljevski položaj. Dvanaest zvijezda na njezinoj kruni simboliziraju njezinu vladavinu u Crkvi, koja je rođena iz 12 izraelskih plemena, a temelji se na 12 apostola. Ona je „odjevena suncem“, zrači Božjom slavom, pa čak i mjesečevo postavljanje „pod njezine noge“ ukazuje na njezin kraljevski autoritet – budući da su slike „pod nogama“ simbolizirale kraljevsku moć i poraz neprijatelja (vidi, na primjer, Ps 8, 6; 110, 1).
Baš kao i “Velika dama” Davidovog kraljevstva, Marija i danas služi kao zagovornica ljudi u Božjem kraljevstvu. Kao kraljica majka, ona je najmoćniji posrednik u Kristovu kraljevstvu, predstavljajući naše potrebe pred Njegovim prijestoljem. Pristupimo s povjerenjem našoj kraljici majci, znajući da ona vjerno prenosi naše molbe svome kraljevskom Sinu – koji joj odgovara kao što je to učinio Salomon Bet Šebi govoreći: “Neću te odbiti” (1 Kr 2,20).