VJERA I DUHOVNOST

Arheolozi otkrivaju što su Isus i apostoli večerali na Posljednjoj večeri

Novije istraživanje palestinske kuhinje u Isusovo vrijeme tvrdi da je, osim beskvasnog kruha i vina, hrana na Posljednjoj večeri uključivala i gulaš od graha, janjetinu, masline, gorko bilje, riblji umak i tamare – odnosno datulje.

Generoso Urciuoli, arheolog Petri centra, u Italiji, i Marta Berogno, arheologinja i egiptologinja u Egipatskom muzeju u Torinu, zaslužni su za ovo istraživanje, koje je objavljeno 2017. u knjizi pod naslovom Gerusalemme: L’Última Cena( Jeruzalem, Posljednja večera). Materijal koji su prikupili istraživači bio je dovoljan da arheolozi pronađu podatke o prehrambenim navikama u Jeruzalemu početkom 1. stoljeća. Na primjer, potvrdili su da Posljednja večera nije bila poslužena na pravokutnom stolu (kao što je prikazano u većini religijskih umjetnosti), već su Isus i njegovi apostoli sjedili na jastucima na podu, prema rimskom običaju, prenosi Aleteia

“U to vrijeme, u Palestini, hrana se stavljala na niske stolove, a gosti su jeli sjedeći na jastucima na podu i naslonjeni na tepihe”, rekao je Urciuoli. I naravno, umjesto s jedne strane stola, Isus i apostoli su najvjerojatnije bili smješteni prema preciznim pravilima tadašnjeg bontona, u kojem su najvažniji gosti sjedili desno ili lijevo od glavnog gosta. “Evanđelje po Ivanu pokazuje da je Juda bio vrlo blizu Isusa, vjerojatno sjedio s njegove lijeve strane. Zapravo, rečeno nam je da je Juda umočio svoj kruh u Isusov tanjur, slijedeći praksu dijeljenja hrane iz zajedničkog jela,” kaže Urciuoli.

Kako bi otkrili jelovnik poslužen na Posljednjoj večeri, koristili su biblijske odlomke uključujući Blagdan sjenica, svadbu u Kani (gdje je Isus pretvorio vodu u vino) i Herodov banket (kada je zatražena glava Ivana Krstitelja). “Odlomak Svadbe u Kani omogućio nam je da razumijemo židovske prehrambene zakone (odnosno kašrut), koji određuju koja se hrana smije, a koja ne može jesti i kako se treba pripremati.

S druge strane, Herodov banket omogućio nam je analizu rimskih kulinarskih utjecaja u Jeruzalemu”, rekao je arheolog. Studije otkrivaju da je osim beskvasnog kruha i vina, Posljednja večera vjerojatno uključivala varijantu tipičnog rimskog ribljeg umaka; janjetinu, varivo od pečenog graha koji se sporo kuha; masline s izopom, biljkom s okusom mente i gorko bilje s pistacijama, kaže istraživač.

Članak je izvorno objavio Primeros Cristianos.

www.medjugorje-news.com

Vezani članci

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Molimo Vas ugasite AdBlock-er